maandag 2 mei 2011

Ravotten, eindelijk!

Binnenkort gaat mijn klas beginnen met het project Op de schop. We mogen van het braakliggende landje voor basisschool de Satelliet een natuurspeelterrein maken. Groep zes doet daarvoor de eerste aanzet. De kinderen zijn apetrots en enthousiast. En ik ook!

Ik ben zelf ook opgegroeid in Tuindorp Oostzaan, waar ik kwam wonen toen ik drie maanden oud was.Toen kon je nog veel ravotten rondom school. Dat lieten we dan ook niet na. Er werd destijds een enorme vijver aangelegd en een soort 'natuurlijk' wandelpad. Favoriet was de boomstam, die dwars over een andere heen lag. Daar kon je namelijk zo goed op 'wippen'.

Ook was het erg spannend om hutten te bouwen rondom de school, je kon dan namelijk tijdens het buitenspelen van het plein afglippen en zo stiekem in je hut gaan zitten, wachten tot je op je donder kreeg van de leerkracht.


Dit soort activiteiten mis ik een beetje rondom de Satelliet. Er is veel verkeer, de situatie vlak voor en na schooltijd is vaak erg onveilig en kinderen mogen al helemaal niet op het schoolplein hangen, na schooltijd, dit uit verzekeringtechnisch oogpunt. Toen ik een paar weken geleden benaderd werd door stichting Groen Gras werd ik gelijk enthousiast. Dit was een uitgelezen kans die ik daarom ook graag met beide handen aangrijp.